Nieuwe website lanceren? Hier moet je op letten (SEO Checklist)

May 23, 2018

Je staat op het punt of hebt al een nieuwe website gelanceerd. Een mooi moment. Ongeacht of het een upgrade is of juist een website voor je nieuwe bedrijf. Naast dat het er visueel goed uitziet en technisch goed in elkaar zit is het ook de bedoeling dat je goed vindbaar bent en er verkeer naar de website toe komt.

Volg de volgende 8 stappen om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Deze stappen helpen je jouw bezoekers te volgen, opgemerkt te worden door de zoekmachines en laten je weten of de zoekmachines iets verkeerds vinden in jouw site.

  1. Zoekwoorden onderzoek
    Online vindbaarheid begint bij je bezoekers begrijpen. Weten welke zoekwoorden zij gebruiken om jouw product of dienst te vinden is essentieel voor jouw vindbaarheid.
  2. Website snelheid
    Niemand houdt ervan om te surfen op een trage website. Daarom is de snelheid van jouw website cruciaal voor het vasthouden van jouw bezoekers. Wil je weten hoe je de snelheid van je nieuwe site kan testen én nog belangrijker, verbeteren? Ik schreef er een artikel over!
  3. Mobile first
    We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; optimaliseer je website voor mobiel gebruik. Meer mensen surfen het internet met een mobiel apparaat dan ooit tevoren. Als jouw website niet geoptimaliseerd is voor mobiel loop je een boel omzet mis.
  4. Sitemap
    Maak een XML-sitemap voor de nieuwe website en verzend de sitemap naar je webmaster-account (XML sitemap generator). Je kunt de sitemap ook opnemen in het robots.txt-bestand. Naast het verzenden van een XML-sitemap, zorgt de implementatie van een HTML-sitemap ervoor dat alle pagina’s die diep verborgen zijn in de website-structuur, worden geïndexeerd
  5. Google Analytics en Search Console
    Meten is weten. Al jouw online inspanningen moet je kunnen bekijken, monitoren en bijsturen. Maak het daarom prioriteit om voor de lancering van je nieuwe website deze te koppelen met Google Analytics en Search Console.
  6. Landing pagina’s
    Als je het zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd ben je vast wat interessante zoekwoorden tegen gekomen. Gebruik deze zoekwoorden om landing pagina’s te maken en zo weer je vindbaarheid te vergroten.
  7. Content strategie
    Content is koning. Want zonder content bestaat er geen search, traffic en geen internet. En een voorbereid mens telt voor twee. Bedenk daarom voordat je website live gaat wat jouw contentstrategie is.
  8. Socials
    Zorg er altijd voor dat jouw sociale kanalen gekoppeld zijn aan je website.
  9. GDPR
    Last but definitely not least; GDPR of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in het Nederlands. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de privacy wetgeving rondom individuen van kracht gaat op 25 mei 2018. Elke website die iets doet met gegevensverwerking moet hier wat mee doen. Wat precies? Wij leggen het je haarfijn uit in dit blogartikel.

Als je deze stappen succesvol hebt doorlopen dan is jouw website klaar voor de online show. Heb je hulp nodig bij de lancering van jouw nieuwe website? Ik sta altijd open om mee te denken! 

Dit artikel is geschreven door Selma Lemsaadi

Related articles